استفاده از آب معمولی بدون تصفیه و ترکیبات مناسب میتواند تاثیرات مخرب جدی بر روی سیستم خنککننده و موتور خودرو داشته باشد. آب معمولی حاوی املاح معدنی، مواد رسوبی و ذرات معلق است که میتواند به تشکیل رسوبات، زنگ زدگی، کوروزیون و ایجاد مشکلات دیگر در سیستم خنککننده منجر شود. در زیر تاثیرات مخرب آب معمولی بر روی رادیاتور و سیستم خنککننده را میتوانید بیشتر بخوانید:
1. رسوبها و زنگ زدگی:
ذرات معلق در آب میتوانند به تشکیل رسوبات در داخل رادیاتور و لولهها منجر شوند. این رسوبها میتوانند آب و هوا را به داخل رادیاتور نفوذ ندهند و انتقال حرارت را مختل کنند. همچنین، املاح موجود در آب معمولی میتوانند به تشکیل زنگ زدگی در سطح داخلی رادیاتور و لولهها بپردازند.
2. کوروزیون و خوردگی:
املاح و مواد معلق در آب معمولی میتوانند باعث کوروزیون و خوردگی قطعات فلزی رادیاتور و سیستم خنککننده شوند. این مواد با زمان باعث ضعف ساختار فلزی قطعات میشوند و ممکن است به نشتی و مشکلات دیگر در سیستم منجر شوند.
3. اختلال در انتقال حرارت:
رسوبات، زنگ زدگی و کوروزیون میتوانند به تخلیه ناکافی حرارت از موتور منجر شوند. این امر میتواند باعث افزایش دمای موتور و در نتیجه آسیب به اجزای موتور شود.
4. کاهش عمر مفید رادیاتور و سیستم:
تراکم رسوبات و زنگ زدگی میتواند باعث کاهش عمر مفید رادیاتور و سیستم خنککننده شوند. این موضوع ممکن است نیاز به تعویض زودتری از سیستم را ایجاد کند.
5. اختلال در کارکرد ترموستات:
تراکم رسوبات و ذرات در سیستم میتواند ترموستات را مسدود کرده و از کارکرد صحیح آن مانع شود. این موضوع میتواند باعث تغییرات غیرمطلوب دما و عملکرد موتور شود.
خلاصه مطلب:
با توجه به تاثیرات مخرب آب معمولی بر روی سیستم خنککننده، استفاده از مایع خنککننده تجاری با ترکیب مناسب بازدارندهها توصیه میشود. این مایعها معمولاً قادر به جلوگیری از تشکیل رسوبات، کوروزیون و زنگ زدگی هستند و عمر مفید سیستم را افزایش میدهند. همچنین، رعایت نگهداری منظم و تعویض به موقع مایع خنککننده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است